Schiermonnikoog luidt noodklok; vaargeul slibt langzaam dicht
De bereikbaarheid van Schiermonnikoog en Ameland staat op het spel. Reden is het feit dat de vaargeul tussen Holwert en Ameland steeds sneller dichtslibt.
Het komt geregeld voor dat Rederij Wagenborg zich genoodzaakt ziet om afvaarten van de veerboot te schrappen. “De situatie wordt steeds slechter”, zegt directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten tegen Omrop Fryslan. Voor een veilige doorvaart, zo is al eens berekend, zou de vaargeul een minimale bodembreedte moeten hebben van 55 meter en een minimale diepte van 3,80 meter NAP. In de praktijk is dat nu hooguit 45 meter. En dat terwijl Rijkswaterstaat per jaar 1,8 miljoen kuub zand weghaalt.
Economie versus ecologie
Volgens Rijkswaterstaat is het probleem dat het het zand niet mag afvoeren uit de Waddenzee. “Rijkswaterstaat baggert de vaargeul elke dag zes tot acht keer. Maar de wetgeving bepaalt dat zand dat uit een beschermd Natura 2000-gebied als de Waddenzee wordt gehaald, in die Waddenzee moet blijven. Rijkswaterstaat voert het dus niet af, maar stort het verderop. Dan is even later weer terug. In feite ben je zand aan het rondpompen”, aldus Van Langen.
Verplaatsen
Natuurbeschermers willen niet dat het zand wordt afgevoerd. ,,Het is dus een keus tussen economie en ecologie, want we praten over de bereikbaarheid van Ameland. Én van Schiermonnikoog, want voor de veerdienst daarnaartoe geldt hetzelfde verhaal”, aldus de directeur. Een optie is om de veerdienst meer westelijk van Ameland te laten aanmeren. Dat scheelt een stuk verzande vaargeul, maar nadeel is dat de veerdienst dan door vogelrijk gebied moet.